Μία από τις κύριες ανάγκες των ναυτιλιακών εταιρειών είναι η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας (energy efficiency) των πλοίων τους, με σκοπό να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου, αλλά και να συμμορφώνονται με τα όρια εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και άλλων ρύπων που έχουν θεσπιστεί από διεθνείς κανονισμούς. Βασικό στόχο του ερευνητικού έργου αποτελεί η ανάπτυξη ενός συστήματος αντλίας θερμότητας υψηλών θερμοκρασιών, η οποία ανακτά την απορριπτόμενη θερμότητα του ψυκτικού κυκλώματος των μηχανών για ηλεκτροπαραγωγή στο πλοίο (αντί να απορριφθεί στη θάλασσα) και έπειτα, αναβαθμίζει τη θερμότητα αυτήν με χρήση μικρής ποσότητας ηλεκτρισμού για την παραγωγή χαμηλής πίεσης ατμού (> 2 bar, συνήθως πάνω από 5 bar), ο οποίος χρησιμοποιείται για την κάλυψη των θερμικών αναγκών του πλοίου.
Αυτή η ανακύκλωση της θερμότητας στην οποία στοχεύει το έργο, μπορεί να μειώνει την κατανάλωση καυσίμου των λεβήτων που χρησιμοποιούν συνήθως βαρύ πετρέλαιο (heavy fuel oil – HFO) έως και 50%, ενώ μπορεί να βελτιώσει την ενεργειακή απόδοση του πλοίου από 2-4%.
Οι επιμέρους στόχοι του ερευνητικού έργου είναι:
- Ανάπτυξη αντλίας θερμότητας υψηλών θερμοκρασιών προσαρμοσμένης για εφαρμογές πλοίων ισχύος 100 kW.
- Χρήση 4ης γενιάς οργανικού ρευστού με πολύ χαμηλό δείκτη GWP (< 10), ιδανικές περιβαλλοντικές ιδιότητες (ODP=0) και ασφάλεια.
- Ενσωμάτωση του συστήματος της αντλίας θερμότητας στο χώρο μηχανής πλοίου και πιλοτική λειτουργία.
- Ανάπτυξη συστήματος ελέγχου του συστήματος και ένταξη στην πλατφόρμα διαχείρισης ενέργειας του πλοίου.
- Ανάπτυξη επιχειρηματικού πλάνου και ευρεία διάχυση των αποτελεσμάτων του έργου.